24 mei 2012

Viña la Rosa La Palma Reserva Chardonnay 2010

#ChardDay. Vandaag is het internationale Chardonnay dag. Aangezien ik er daar nog slechts eentje van in m'n wijnkast heb liggen, moet die eraan geloven. Dat lijkt me geen straf aangezien het een Chileense wijn is en ik proefsgewijs erachter ben gekomen dat ik wijnen uit Chili behoorlijk drinkbaar vind, om maar eens een understatement te bezigen. Het alcoholpercentage is 13,5%. In het glas licht stro-geel met een groene zweem. Aroma's van maïs, asperges, boterbloem, mango en perzik. Dit komt allemaal ook in de smaak terug. 'I love it when a plan comes together' zou kolonel Hannibal van The A-Team zeggen. Datzelfde heb ik nou ook wanneer alles wat je ruikt ook in de smaak terugkeert. Zo zouden wijnen moeten zijn. Hij is redelijk filmend, vettig. Hij heeft geen houtopvoeding gehad, had wat mij betreft ook niet gehoeven aangezien hij van zichzelf behoorlijk vol van smaak is. Hij is droog, misschien een mini-zoetje in de aanzet, maar goed gemaskeerd. Hij is sappig met voldoende zuren waardoor je snel naar een tweede slok verlangt en hij blijft echt lang in je mond hangen. Mooi voorbeeld van een typische chardonnay op deze Chardonnay Day.