14 mei 2012

Santa Rita DO Valle de Casablanca Sauvignon Blanc Reserva 2010

Maandag 14 mei werd er door Melman Communications een proeverij georganiseerd van Chileense kwaliteitswijnen. Helaas kon ik daarbij niet aanwezig zijn, maar 's avonds kwam onze proefgroep bij elkaar en had ik toevallig twee wijnen van Santa Rita in de planning zitten. De rode wijn was de Medalla Real Cabernet Sauvignon die ik al eerder besproken en bejubeld heb. Ook van de proefgroep kreeg deze lovende reacties. Vandaag bespreek ik de sauvignon blanc wijn van Santa Rita. 'Reserva' in Chili wil niet persé zeggen dat er houtopvoeding heeft plaatsgevonden, het geeft in dit geval slechts aan dat het geen 'instap-wijn' is, maar een klasse hoger ligt. We proefden in 'examen-stijl', oftewel blind proeven en kiezen uit drie gegeven opties. Bewust had ik een Nieuw Zeelandse optie erbij gezet omdat ik hoopte dat men daar zou instinken, zoals enkele ook deden. Heel lichtjes goud-geel in het glas. Vrij stuivend aroma, maïs, asperges en pas na flink walsen wat grassigheid en buxus, maar niet overdreven geparfumeerd. In de neus nog wel te verwarren met een sauvignon blanc uit Nieuw Zeeland, maar in de smaak niet. Daar is hij een stuk eleganter en subtieler. Mooie hoge zuren aanwezig, wel redelijk aan de alcohol: 13,5%. Er was zelfs sprake van een beetje tannines. Ook daags na de proeverij nogmaals terugproeven bevestigde dit, ik had het namelijk wel opgeschreven maar kon het zelf ook nauwelijks geloven. En inderdaad, slechts 1 op een schaal van 5, maar toch. Aanwezig fruit citroen, een beetje peer, grapefruit maar ook een licht zoetje van lychee. Een smaakvolle, met nadruk op volle, wijn met een megalange afdronk. Alweer een Santa Rita wijn met een enorme concentratie. Binnenkort meer Chileense wijnen op Wijn-Blog want ondanks dat ik er op de proeverij Chileense kwaliteitswijnen niet bij kon zijn, ontving ik nog wel een aantal van deze wijnen om te recenseren.