04 mei 2012

Wente Vineyards Morning Fog Chardonnay 2010

Karl D. Wente, de wijnmaker, noemt deze cuvée "Morning Fog", vanwege de mist die 's zomers in de ochtend de Livermore Vallei bereikt en daar zorgt voor een micro-klimaat. Ideaal om de frisheid en fruitigheid van de chardonnay druif te behouden. De ene helft van de oogst wordt vergist in roestvrijstalen tanks, waarna hij 7 maanden rijpt "sur lie", de andere helft wordt vergist op Frans eiken en rijpt eveneens 7 maanden "sur lie" waarbij maandelijks bâtonnage wordt uitgevoerd; het heftig rondroeren van de gistcellen. Alcoholpercentage is 13,5%. Strogeel in het glas, intensiteit 2 op een schaal van 5. Op de stille spiegel een sterk florale toon, na het walsen voornamelijk citroen. Opvallend is dat ik nog niets heb bemerkt van de houtrijping. Meestal spat dat er wel vanaf bij Amerikaanse chardonnays. Het eerste wat me opvalt en verrast in de smaak zijn de perendrups. Normaal gesproken kom ik die alleen bij rode wijn tegen. De zuurgraad had wat mij betreft iets hoger gemogen en ik mis ook een beetje fruitigheid. Het wordt namelijk toch nog een beetje overschaduwd door het houtgebruik. Geen vanille wat ik proef, maar overduidelijk kokos. Ik moest gelijk aan Licor 43 denken.